Monday, February 1, 2010

Masalah

Setiap manusia tidak lari daripada masalah. Begitu juga bila involve dalam business ini, mesti ada cabaran dan halangannya. Tapi JANGAN jadikan itu sebagai BATU PENGHALANG untuk kita kecapi kejayaan kita.

Mungkin some of you think that saya punya perjalanan business begitu "indah".. takda cabaran.. everything is a smooth sailing for me. Actually NO is the answer.

Pada permulaan saya juga menghadapi pelbagai rintangan. Pertama2.. saya seorang surirumah. Orang selalu pikir best la surirumah banyak masa. But.. come to think of it, suri rumah tiada kawan. Or kurang berkawan. Saya boleh kata spend 2 tahun dengan hariz and raz (my hubby) tanpa keluar dengan kawan2 uni or my old friends.

Saya jugak tak biasa jumpa client2 ni... this whole thing was a NEW thing for me. Nak borak, nak make friends dgn org baru lagi la satu benda yang agak luar biasa pada saya. Saya dulu selesa dengan "pendiam" or reserved. Tapi sampai bila. Business ni senang jer semuanya di mulut kita. kalau terkunci mulut, terkunci jugak la business.

So benda yang saya cuba ubah (walaupun payah) ialah my character from a very reserved person, i become more easy going.. or out spoken. Kita x lah cuba extreme nak ubah in 24hours kan. Yelah we born with it, dah 25 tahun jadi pendiam, takkan esok terus boleh berubah completely kan?

So i asked my hubby, macam mana nak create conversation. Hubby cakap senang je, dengan bertanya. So dari situ bila kita banyak tanya2 dengan kawan kita, or even strangers lagi mudah kita nak buat kawan. PAKSA diri untuk keluar dari zon selesa. InsyaAllah boleh.

Bila business saya baru nak bertapak, maid lari pulak. Saya mati kutu. Sape nak jaga hariz? My parents and parents in law tak boleh dedua stay jauh.. So macam2 kami cuba.. hantar hariz ke nursery selama 3 bulan. Dan dalam masa 3 bulan tu jugak lah hariz kerap demam2, cirit birit etc. Dan ade 3 kali jugak dia hospitalized due to diarrhea. Saya menangis, and down sangat2 tak tahu nak buat macam mana. Tapi kuatkan hati jugak untuk teruskan business. Kalau saya ikutkan perasaan sangat time tu, semua ni takkan ada. Siap ada orang cakap saya ni ibu kejam lah, sanggup tinggalkan anak time2 tengah sakit. Yer, saya buat tu semua for him.

Rejection? Tu dah tepu. Masih saya ingat pada peringkat awal buat bizness, ye lah cakap pun macam budak sekolah je,.. pastu nak convincekan seorang executive plak utk join business dengan kita. Siap kena perli ada lah, dia tanya dah berapa ratus ribu dah income u? Terkedu saya dibuatnye. Tak tahu nak jawab ape. Yelah i pakai kete kemek2.. ada hati nak ajak orang join business ye? :P Tapi saya anggap ini semua part of cabaran yang saya perlu hadapi. Jangan jadikan matikan semangat kita. Now orang yang duk cakap2 mcm ni sendiri dah termalu dengan i. hohoho

So itu lah serba sedikit pengalaman saya sepanjang dalam business, actually banyak lagi nak tulis kat sini.. tapi tak berapa sesuai. ;)

Saya pasti jika anda boleh tahan dengan cabaran insyaAllah , Allah akan permudahkan segala2nya.

Last but not least, selalu baca surah Al-Insyirah moga2 Allah permudahkan perjalanan business kita. Amin.


2 comments:

  1. Betul.. kalau diikutkan masalah, rasanya dah lama kita give up.. dengan survive sorang2 kat johor nie, Hanis kat KL, kelas pun kat Gombak, dapat datang pun ibarat bila bulan mengambang, rejections tak payah cita.. tapi diam tak diam, dah 1/2 tahun kita boleh bertahan.. sebab kita btul-btul nak apa yang kita nakkk sangat dalam hidup nie.. macam kita selalu cakap pada prospek, "Allah lebih suka orang kaya yang bersyukur dari orang miskin yang bersabar.."..

    ReplyDelete
  2. hanis...
    sambung la lagi cita psl nie... seronok baca sbb dapat naikkan semangat... biasa la dalam bisness nie... kejap rasa motivated...kejap demotivated disebabkan MASALAH sebegini... 10Q

    ReplyDelete